Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
До уваги судів, які звернулися до ВРП щодо вжиття заходів для недопущення прийняття законопроекту № 9258 та виключення із законопроекту № 9000 норм щодо зупинення підвищення розміру посадових окладів суддів
До Вищої ради правосуддя надійшли листи судів України з проханням терміново вжити відповідних заходів щодо недопущення прийняття законопроекту № 9258 від 1 листопада 2018 року та виключення із законопроекту № 9000 від 15 вересня 2018 року положення про зупинення на 2019 рік дії підпункту 3 пункту 24 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо підвищення розміру посадових окладів суддів місцевих, апеляційних та вищих спеціалізованих судів.
У відповідь Вища рада правосуддя повідомила, що повний текст проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2019 рік» (далі – проект Закону) для розгляду та надання пропозицій до Вищої ради правосуддя не надходив, однак Міністерством фінансів України 13 вересня 2018 року надіслано інформацію про обсяги видатків, пов’язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя, які передбачені у проекті Закону.
14 вересня 2018 року Вищою радою правосуддя надіслано пропозиції, в яких наголошено на недостатності визначених обсягів видатків та зазначено, що у випадку незабезпечення розрахованої Державною судовою адміністрацією України потреби у видатках на оплату праці суддів та працівників апаратів судів у 2019 році ситуація з доступністю правосуддя лише погіршиться: буде розглянуто 76,9 % судових справ з тих, що надійдуть протягом року, а очікуваний строк розгляду судової справи може досягати 249 календарних днів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2018 року № 741 схвалено проект Закону, в Парламенті його зареєстровано за № 9000.
Аналіз проекту Закону та доданих до нього матеріалів засвідчив про неврахування Кабінетом Міністрів України пропозицій Вищої ради правосуддя, у тексті законопроекту виявлено норму щодо зупинення на 2019 рік дії підпункту 3 пункту 24 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо підвищення розміру посадових окладів суддів місцевих, апеляційних та вищих спеціалізованих судів.
З огляду на зазначене Голова Вищої ради правосуддя звернувся до Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України, Голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету з проханням підтримати пропозиції Вищої ради правосуддя щодо виключення з проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» положень, якими планується призупинити на 2019 рік дію підпункту 3 пункту 24 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Крім того, під час попереднього розгляду показників проекту Закону у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету 25 вересня 2018 року Голова Вищої ради правосуддя висловив позицію судової влади щодо недостатності визначених проектом Закону обсягів видатків для забезпечення функціонування судів та діяльності суддів, Служби судової охорони та запровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, а також неприпустимості призупинення підвищення посадових окладів суддів, акцентувавши увагу народних депутатів України на тому, що фінансове забезпечення судів і суддів є невід’ємною складовою незалежності як окремого судді, так і усієї судової влади. Саме тому згідно з Конституцією України розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.
Також Голова Вищої ради правосуддя нагадав, що Конституційний Суд України неодноразово наголошував, що законом про Державний бюджет України не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їхню дію чи скасовувати їх, скасовуючи чи обмежуючи таким чином обсяг прав і обов’язків, пільг, компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами держави.
Можливе призупинення підвищення посадових окладів суддів місцевих, апеляційних та вищих спеціалізованих судів було головним питанням, обговореним на черговому засіданні Комунікаційного комітету системи правосуддя 28 вересня 2018 року.
За підсумками цього засідання члени Комунікаційного комітету – Голова Вищої ради правосуддя, Голова Верховного Суду, Голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голова Ради суддів України, Голова Державної судової адміністрації України, ректор Національної школи суддів України надіслали спільні листи до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Президента України, у яких ще раз наголосили на неприйнятності зміни системи оплати праці суддів, оскільки це є звуженням конституційних гарантій їхньої незалежності.
Однак пропозиції органів системи правосуддя до проекту Закону, частину яких підтримали як окремі народні депутати України, так і Комітет Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя, під час розгляду у першому читанні цього проекту були відхилені парламентом.
У подальшому за результатами опрацювання Бюджетних висновків Верховної Ради України для підготовки проекту Закону до другого читання Вища рада правосуддя звернулася до Міністерства фінансів України, в черговий раз наголосивши на недостатності коштів на оплату праці суддів у 2019 році та неприпустимості зупинення на 2019 рік підвищення посадових окладів суддів місцевих, апеляційних та вищих спеціалізованих судів.
Як вбачається з тексту законопроекту № 9000, доопрацьованого Кабінетом Міністрів України для розгляду Верховною Радою України у другому читанні, норма щодо зупинення підвищення посадових окладів суддів місцевих, апеляційних та вищих спеціалізованих судів у ньому відсутня.
20 листопада 2018 року Вища рада правосуддя ухвалила рішення про затвердження консультативного висновку до проекту Закону України «Про внесення зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (реєстраційний № 9258 від 1 листопада 2018 року), внесеного на розгляд Верховної Ради України у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України. У висновку зазначено, що Вища рада правосуддя не підтримує законопроект № 9258 та вважає його прийняття неможливим з огляду на те, що він суперечить нормам Конституції України, призведе до звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, негативно вплине на забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя.
У зв’язку із продовженням надходження до Вищої ради правосуддя від зборів судів листів із аналогічною проблематикою просимо вважати це офіційне повідомлення відповіддю Вищої ради правосуддя на такі листи.
Управління стратегічного планування
та аналізу забезпечення діяльності системи правосуддя