Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Статтею 9 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено (далі КУпАП), що адміністративне правопорушення – це протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність
За вчинення адміністративного правопорушення до особи застосовується адміністративне стягнення, одним із видів якого є позбавлення спеціального права, зокрема, права керування транспортними засобами. Адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою перевиховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення.
Відповідно до ст. 30 КУпАП позбавлення наданого громадянинові права керування транспортними засобами застосовується на строк до трьох років за грубе або повторне порушення порядку користування цим правом або на строк до десяти років за систематичне порушення порядку користування даним правом. Дана стаття також передбачає, що позбавлення права керування засобами транспорту не може застосовуватись до осіб, які користуються цими засобами в зв’язку з
інвалідністю, за винятком випадків керування в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння.
Позбавлення спеціального права, наданого громадянинові, – основне адміністративне стягнення, яке накладається на громадян в разі систематичного вчинення ними адміністративних правопорушень. В межах адміністративного законодавства громадян ин може бути позбавлен ий права керування транспортними засобами , це є однією з відмінностей цього стягнення від
Стаття 221 КУпАП відносить до компетенції суду накладення стягнення на правопорушника за порушення правил дорожнього руху (далі ПДР), зокрема, ті, що передбачені:
- ст. 121 КУпАП: порушення водієм правил керування транспортним засобом, правил користування ременями безпеки або мотошоломами, ч.4, 7 ст.221 КУпАП: керування водієм транспортним засобом, не зареєстрованим або не перереєстрованим в установленому порядку, без номерного знаку або з номерним знаком, що не належать цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього місці, закритим іншими предметами чи забрудненнями, що не дозволяють чітко визначити символи номерного знака з відстані 10 метрів;
- ст. 122 КУпАП: перевищення водіями транспортних засобів встановлених
обмежень швидкості руху, проїзд на заборонений сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху;
- ст. 122-2 КУпАП: невиконання водіями вимог про зупинку;
- ст.122-4 КУпАП: залишення місця дорожньо-транспортної пригоди;
- ст.122-5 КУпАП: порушення вимог законодавства щодо встановлення і використання спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв;
- ст. 123 КУпАП: порушення особами, які керують транспортними засобами, правил руху через залізничні переїзди, ч.2, 3 ст.123 КУпАП: в’їзд на залізничний переїзд особою, яка керує транспортним засобом, у випадках, коли рух через переїзд заборонений;
- ст. 124 КУпАП: порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна;
- ст. 127 КУпАП: порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами та особами, які керують гужовим транспортом, і погоничами тварин;
- ст. 130 КУпАП: керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції;
- ст. 133 КУпАП: порушення правил перевезення небезпечних речовин і предметів на транспорті.
Також варто наголосити, що виключне право на застосування позбавлення спеціального права за порушення ПДР як окремого виду адміністративного стягнення має лише суд.
Пп. 2, 3 ч.2 ст. 222 КУпАП визначають перелік справ про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами внутрішніх справ (міліції), як-то: порушення громадського порядку, ПДР, правил, що забезпечують безпеку руху транспорту. Від імені органів внутрішніх справ розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення за відповідними стаття КУпАП мають право начальник або заступник начальника відділення (відділу, управління, департаменту), командир або заступник командира окремого підрозділу відповідних МВС України, що забезпечують безпеку дорожнього руху, які мають спеціальні звання.
Якщо суддя при розгляді адміністративної справи прийме рішення про позбавлення спеціального права, то відповідно до ст. 317 КУпАП (органи, що виконують постанову про позбавлення спеціального права) таке рішення направляється на виконання.
Відповідно до положень ст.321 КУпАП щодо обчислення строків позбавлення спеціального права, водії транспортних засобів вважаються позбавленими спеціального права з дня винесення постанови. Якщо особи, які позбавлені спеціального права, ухиляються від здачі документа, що посвідчує це право, то строк позбавлення їх права обчислюється з дня здачі або вилучення такого документа. Після призначеного строку позбавлення спеціального права особі, щодо якої застосовано даний захід адміністративного стягнення, повертаються в установленому законом порядку вилучені в неї документи. Вилучене посвідчення водія транспортного засобу повертається особі, яку було позбавлено спеціального права керування транспортними засобами, після успішного складання нею у відповідному підрозділі МВС України, що забезпечує безпеку дорожнього руху, іспитів для отримання права керування.
Краснопільським районним судом Сумської області раніше проводилося узагальнення судової практики за 2013 рік щодо розгляду категорії справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст.130 КУпАП, тому нагадаємо, що в провадженні у суді перебувало 149 таких справ, з яких розглянуто 133 справи, 7 справи повернуто для належного оформлення, залишок справ на 2013 рік становив 9 справ.
У більшості випадків судом було застосовано до правопорушників ті чи інші адміністративні стягнення. Перш ніж звернутися безпосередньо до статистики накладення стягнень судом у 2013 році, варто наголосити, що керування транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння є істотною проблемою, що містить небезпеку не
тільки для тих осіб, які перебувають за кермом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, а й у кожному випадку несе загрозу спричинення шкоди оточуючим.
Вважаємо за необхідне наголосити на тому, що Краснопільським районним судом Сумської області за ст. 130 КУпАП було винесено 48 постанов про позбавлення права керування транспортними засобами, які направлено для виконання до Краснопільського ВДАІ УМВС України в Сумській області.
Працівниками Краснопільського ВДАІ УМВС України в Сумській області було вилучено 11 водійських посвідчень; у 18 осіб не було вилучено водійські посвідчення, а поставлено на комп’ютерний облік; а у 19 осіб взагалі відсутнє водійське посвідчення, тобто вони його не отримували.
Таким чином, дієвість постанов суду значною мірою була знижена недостатньо ефективним та повним виконанням вказаних постанов, що фактично уможливлює для осіб, позбавлених права керування транспортними засобами продовжувати користуватись транспортними засобами з великою вірогідністю повторного вчинення аналогічних правопорушень.
Тому з урахуванням вище сказаного, можна наголосити, що працівниками ВДАІ не в повному обсязі виконуються вимоги ст. 317 КУпАП, в якій зазначено, що п останова про позбавлення права керування транспортними засобами виконується працівниками Державтоінспекії. Це в свою чергу в майбутньому може призвести до небезпечних наслідків, які загрожують життю та здоров’ю громадян.